גיל המעבר ברפואה הסינית

עודכן ב: אפר 18

מאת שיזף כהן מטפלת ברפואה סינית למשפחה


גיל המעבר מוגדר כתקופה בחיי אשה בה נפסקת בהדרגה הווסת עד חדלונה הסופי- מנופאוזה.

זמן הופעת תסמיני גיל המעבר ומשכם משתנים מאשה לאשה, ונע בין הגילאים 48-55 (יכול להתחיל לפני), כאשר הממוצע הוא גיל 51. המחזורים האחרונים נוטים לשינוי גם באורכם וגם בכמות הזרימה (לעיתים מחזורי הווסת סדירים עד הפסקתם). עם העלייה בגיל, השחלות מפרישות כמויות קטנות והולכות של אסטרוגן ופרוגסטרון, ושחרור הביציות (ביוץ) נפסק.

יש לזכור כי מנופאוזה היא לא מחלה והתסמינים הם זמניים.




לפי הרפואה הסינית

זמן גיל המעבר לפי **מחזורי 7/8 השנים ברפואה הסינית שייך לפאזת האדמה, שקשורה למערכת העיכול.

כשהאדמה חזקה היא מאפשרת מעברים חלקים, צמיחה והתפתחות פיזית ומנטלית.

אורח חיים לא בריא מגדיל את הסיכויים לגיל מעבר עם תופעות קשות. נאמר שכדי שהאשה לא תחווה תופעות קשות של גיל המעבר, עליה להתחיל ולטפח את תפקודי הטחול שלה (בעיקר ע"י תזונה נכונה ובריאה) עוד מגיל 35:

בכתבים העתיקים כתוב SU WEN) פרק 1), כאשר אשה מגיעה ל גיל 35 " מחזוריות מערכת העיכול נחלשת, בפנים מופיעים קמטים, והשיער מתחיל לנשור".

בגיל 42 " שלושה מרידיאנים מתחילים להצטמצם בפלג הגוף העליון, ומופיעים קמטים בפנים והשיער מתחיל להאפיר"

בגיל 49 " מרידיאן ההתעברות ריק ועוצמת מרידיאן ים הדם מתדלדלת בהדרגה; הפוריות התייבשה. שום דבר נוסף אינו עובר בדרך האדמה. הגוף מזקין והיא אינה יכולה להוליד ילדים עוד."

תסמינים נפוצים

*גלי חום- פוקדים 75% מהנשים, גלי החום נמשכים בין 30 שניות ל 5 דקות, ובעקבותיהם יכולות להופיע צמרמורות קור. גלי החום כוללים אודם של הפנים , תחושת חום והזעה, הזעות ליליות לעיתים ילוו בדפיקות לב מואצות.

*יובש נרתיקי- בעקבות הירידה ברמת האסטרוגן נגרם יובש בנרתיק שגורם כאבים בקיום יחסי מין. ניתן להשתמש בחומרי סיכה מקומיים על בסיס מים או תכשירים המכילים אסטרוגן.

*מצבי רוח משתנים- רגזנות, חרדות, תשישות, כאבי ראש, נדודי שינה ועצבנות.

*אוסטאופורוזיס- (דילול העצם). בשנים הראשונות לאחר הפסקת הווסת עלולה לחול ירידה חדה בצפיפות העצם. מחלת האוסטאופורוזיס גורמת לעצמות להיות עדינות וחלשות.האזורים המועדים במיוחד לשברים הם אגן הירכיים, פרק כף היד ועמוד השדרה. לרוב בנשים דקות מבנה, מעשנות, שצורכות אלכוהול בכמות מופרזת, שאינן צורכות מספיק סידן או שעיקר עבודתן בישיבה פגיעות אף הן.

בנוסף חשוב לצרוך בתקופה זו רמה תקינה של סידן, ויטמיןD ומגנזיום.

*התפתחות מחלות לב וכלי דם- מואצת כאשר רמות האסטרוגן יורדות. הצעדים להקטנת הסיכון כוללים הפסקת העישון, הורדת לחץ דם גבוה, אימון אירובי באופן קבוע והקפדה על תזונה

תחזוקה מומלצת

* אשה בגיל המעבר צריכה לצרוך אוכל קל לעיכול, הרבה ירקות טריים ונוזלים כדי לתמוך במערכת העיכול.

* לשתות לפחות 2 ליטר מים ביום (אם מתאמנת ו/או מזיעה הרבה יש לשתות יותר)

*חשוב לקחת צמחי מרפא אשר מחזקים תמצית ובהתאם לאבחון הפרטני של כל אשה.

* יש להמנע מבשר אדום (בקר) , אוכל שמן וחריף, סיגריות ואלכוהול.

*יש לבצע בדיקות תקופתיות ולטפל בבעיות רפואיות.

* טיפול ברפואה סינית ( דיקור וצמחי מרפא ) יכול להקל ולהטיב עם התסמינים בצורה משמעותית.

*כדאי לנהל יומן תסמינים אשר יכלול:

את התזונה במהלך כל היום ( כולל כמויות ושעות)

שינה, כמה שעות ישנתי, מתי הלכתי לישון, מתי התעוררתי, כמה פעמים והאם התעוררתי בלילה, כמה זמן עבר עד שנרדמתי, האם היו חלומות מטרידים

רמות המתח במהלך היום והלילה

התעמלות, כמה זמן בכל פעם, כמה פעמים בשבוע

*מומלץ להיות פעילה חברתית, להקדיש זמן למשפחה ולחברים.

*מומלץ ללכת לישון מוקדם ולהתעורר מוקדם.

*להתעמל, למצוא תחביבים, צ'י קונג, טאי צ'י ומסאז'.

חשוב להתעמל באופן קבוע, אימון אירובי באופן קבוע, תרגילי חיזוק ומאמץ, הליכה וריצה, יעילים במיוחד לשמירה על עצמות חזקות.

*יש לשמור על רוגע בפנים, ולחיות בהרמוניה עם הסביבה, לנשום עמוק ולהחשף לשמש.

*במידת הצורך לדאוג לצריכה ברמה תקינה של סידן, ויטמיןD ומגנזיום.






55 צפיות0 תגובות