top of page

כאבי אגן וסימפיזיוליזיס בהריון ולאחר הלידה איך מטפלים ?

עודכן: 21 בדצמ׳ 2023

מאת שיזף כהן מטפלת ברפואה סינית למשפחה


כאבי אגן (SPD - SYMHYSIS PUBIC DISFUNCTION ) וסימפיזיוליזיס

באים לתאר מקבץ סימפטומים אשר גורמים לאי נוחות וכאבים באזור האגן. חשוב לדעת ולהכיר שטיפול בדיקור סיני יכול להקל משמעותית על הכאבים ולשפר את רמת התפקוד היומיומי.

כאבים אלו מופיעים לרוב בזמן ההריון, החל מסוף טרימסטר ראשון (משבוע 12), ויכולים להתבטא בכל אזור חגורת האגן.

זהו מצב אשר יכול להתאפיין בכאב עז ועלול לגרום למגבלות תנועתיות.

הסימפטומים יכולים להשתנות מאשה לאשה, גם בדרגת החומרה וגם במיקום הכאב. הסימפטומים השכיחים הם:

· כאב בקדמת האגן על הסמיפיזיס פוביס

· כאב גב תחתון בצד אחד או בשני הצדדים

· כאב בפרינאום

· כאב באחורי האגן באזור הסקרום ועצם הזנב

הכאב לעיתים מקרין לירכיים, ולעיתים יכולה להופיע תחושה וקולות של "קנקים" באגן עד כדי תחושת שחיקת העצמות באזור.

הכאב לעיתים מורגש ו/או יוחמר ב:

· הליכה

· עלייה וירידת מדרגות

· עמידה על רגל אחת ( בזמן התלבשות למשל)

· שינויי מנח והתהפכות מצד לצד במיטה

הכאב עלול להקשות על התנהלות יומיומית פשוטה ורגילה כמו לרדת ולעלות למיטה (מה שדורש פישוק רגליים), להתלבש, לצאת ולהכנס לאוטו.

יש נשים שדרגת החומרה כה גבוהה שהן שנאלצות להשתמש בהליכון וכסא גלגלים.

אבחנה;

האבחנה מבחינת הרפואה המערבית, לעיתים יכולה להיות מתסכלת, משום שאין הרבה מה לעשות ולעזור, והפתרון השכיח הוא מנוחה ומשככי כאבים עד הלידה, שאמורה להקל על המצב.

כיום מציעים פיזיותרפיה שיכולה לעזור ללמד כיצד להתנהל עם הכאב, ובבית חולים בו אני עובדת ( שערי צדק) כבר יודעים שרפואה סינית ממש עוזרת לנשים לקום על הרגליים ולשכך את הכאבים הללו טוב יותר מהרבה אפשרויות אחרות החל מהטיפול הראשון, ולכן מבקשים שנגיע לטפל בדיקור סיני בנשים אלו הסובלות מכאבי אגן וסימפיזיוליזיס.

בעיני הרפואה הסינית :ההריון הוא זמן של שינוי במחזוריות הטבעית בגוף האישה המווסתת על ידי המחזור החודשי. כתוצאה מהפסקת המחזור החודשי מתרחשים בגופה הרבה שינויים אשר אופיינים להריון, ולא מופיעים בזמן אחר. בתפישה הסינית ישנה חלוקה בסיסית בין YIN ו YANG, שני הפכים שמשלימים זה את זו. בזמן ההריון ישנו שפע של YIN ( האנרגיה המזינה ) מכיוון שאין איבוד דם חודשי וישנה עלייה הדרגתית במי השפיר, וישנו שפע YANG ( האנרגיה התנועתית).

מנקודת מבט אנרגטית, ההריון הוא כמו קרב הנערך על הכליות. מצד אחד יווצר עומס ולחץ על הכליות משום שהצ'י והתמצית שלהן הולכים להזנת העובר ( לפי הרפואה הסינית בגוף יש חומרים פעילים החיוניים לנו, כמו תמציות, צ'י – אנרגיית החיים הזורמת בגופנו ובמערכת 12 מסלולים המרושתים על פני כל הגוף הנקראים מרידיאנים כאשר כל מרידיאן קשור לאיבר פנימי חיוני שונה בגוף, דם- כפי שאנו מכירים אותו, מערכת החיסון ונוזלי הגוף- שגם אחראיים על תהליכי החלמה ושמירת הבריאות). יחד עם זאת הפסקת המחזור משמעותה גם שדם הווסת (שהוא לא בדיוק דם, אלא נוזל יקר ) יכול כעת לזרום פנימה ולהזין את הגוף עצמו בנוסף להזנת העובר. ניתן לומר שבזמן ההריון, דם הופך לתמצית חשובה, שמזינה את גוף האשה ואת העובר שנושאת ברחמה, ולכן למעשה בנסיבות נורמליות, בהריון תקין, אשה הרה תהיה קורנת למראה ותחוש בריאה.

נסיוני הקליני מראה, שמצב זה של כאבי אגן וסימפיזיוליזיס מגיע כתסמין של התשת אנרגיית הכליות (חוסר בשעות שינה, עבודה מאומצת ועבודה שמתפרשת על פני שעות ארוכות, סטרס נפשי ממושך), ו/או חסר דם ו YIN על כן אני ממליצה לבדוק בנוסף שאין חסרים בערכי הדם כמו מחסור בברזל ובוויטמין B-12, אשר יכולים להחמיר את הסימפטומים, יש לוודא כי יש מנוחה מספקת ולהמנע מסטרס נפשי אשר ישפיע על המנוחה.

נראה שהטיפול בדיקור סיני בשילוב מנוחה טובה הכי יעיל בהטבה וכדאי למצוא את המטפל.ת בעל הניסיון בנושא זה, הקרוב אלייך ולהתחיל טיפול מוקדם ככל האפשר אשר יקל וישיב את יכולת ההתנהלות היומיומית הפשוטה.


נכון שלרוב מצב זה נעלם לאחר הלידה, אך אצל חלק מהנשים המצב יכול להימשך ואף להחמיר לאחר לידה באם הייתה תנועה חדה בזמן הלידה, או לידה ממושכת / לידת ואקום ועלול לקחת זמן עד שהכאב נעלם והנשים יכולות "לחזור לעצמן" מבחינת הכאב הפיזי הזה, לכן יש לשים לב ולפנות לעזרה אצל מטפלים שמנוסים בתחום וידעו לתת טיפול שיקל במהירות את רמות הכאב ויעזור להחלים ולהתחזק, על מנת שתוכלי להתפנות לדבר שהכי חשוב לך- ולטפל בתינוק.ת שזה עתה נולדו.

אם את סובלת מכאבים באגן בזמן ההריון וסביב זמן הלידה, אני מזמינה אותך ליצור קשר ולקבוע טיפול כבר בזמן הקרוב ולהתחיל להרגיש טוב יותר החל מהמפגש הטיפולי הראשון

שיזף כהן, רפואה סינית 😊

86 צפיות0 תגובות
bottom of page