top of page

על בחילות בוקר ובעיות אחרות בזמן ההריון

עודכן: 20 בדצמ׳ 2023

מאת שיזף כהן מטפלת ברפואה סינית למשפחה

בנסיבות אופטימליות, הריון לא יגרום בעיות לאשה בריאה, אך אם בעת הכניסה להריון גוף האישה מצוי בחוסר, ההריון יעמיק את החוסר, וכך עלולות להתפתח בעיות במהלך ההריון. חוסרים אפשריים הם חסר דם (אנמיה), חסר YIN (חוסר באנרגיה המזינה) או חסר בכליות (חסר בתמציות המולדות).


שלוש בעיות עיקריות שעלולות להתפתח במהלך ההריון:

1- חסר דם או חסר YIN – לרוב מתפתחים אצל נשים אשר התחילו את ההריון בחסר. לרוב בעקבות עבודת יתר, מחסור בשעות שינה אשר מובילים להתשה או בעקבות מצב תורשתי של חולשת כליות. חסרים אלו מחמירים במהלך ההריון מפני שרוב הדם וה YIN של האם הולכים להזנת העובר.

2- תקיעות צ'י - במהלך ההריון עלולה להיווצר 'חסימה' של צ'י על ידי העובר, בעיקר בחודשים האחרונים של ההריון. החסימה מונעת את ההורדה התקינה של הצ'י מהמחמם האמצעי (חלל הבטן), וכך נוצרת תקיעות צ'י. יכולה להתבטא במספר תסמינים, לדוגמא קשיי נשימה.

3- ליחה – עוד תוצאה של ה'חסימה' במחמם האמצעי על – ידי העובר היא היחלשות הטחול ובשל כך יצירת עודף ליחה.

מלבד אלו מופיעים בהריון בעיות או תסמיני חוסר נוחות הנובעים מחוסר הרמוניה בשניים מהמרידיאנים המיוחדים אשר עוברים שינויים רבים במהלך ההריון (REN MAI- CHONG MAI -שניים מתוך 8 מרידיאנים מיוחדים שמטפלים במצבים מיוחדים ואחראיים על תהליכים מיוחדים בגוף, בנוסף ל12 המרידיאנים העיקריים).

מקוצר היריעה לא אוכל להרחיב במאמר זה על כל הבעיות והתסמינים הכרוכים בהריון, בחרתי להרחיב כאן על בחילות בוקר ותחושת החולי הכללי שמתבטא בעיקר בטרימסטר הראשון להריון משום שנושא זה מאוד נפוץ, ולא רק בהריון רווי סיבוכים.

תחושת החולי בבקרים (בחילות בוקר) היא אחד הסימנים המוקדמים להריון, למרות שלא כל הנשים בהריון חוות אותה. הטווח נע בין בחילה קלה להקאות חמורות מאוד ותכופות. בחילות הבוקר למעשה יכולות להופיע בכל שעה ביממה, ומתבטאות יותר בשעות הבוקר. לרוב מופיעות בתחילת ההריון ונעלמות אחרי שלושה חודשים, אך במקרים חמורים יכולות להמשך תקופה ארוכה ואפילו משך כל זמן ההריון. עוצמת בחילת הבוקר בהכרח קשורה למצב מערכת העיכול של האשה לפני ההריון.

מצב מתיש של תחושת חולי בבקרים המלווה בבחילות והקאות, מתואר בכתבים הסיניים המסורתיים כמצב של עליית הצ'י במרידיאן מיוחד CHONG MAI מהרגע שהרחם נסגר. עליית הצ'י במרידיאן גורמת לעליית הצ'י של הקיבה (במקום ירידתו במצב של זרימה תקינה) ומתבטא בבחילות והקאות. אם האשה עדיין מסוגלת לאכול במידה מספקת להזנת הגוף, הבחילות של ההריון לא נחשבות כבעייתיות. לעומת זאת אם ההקאות הופכות קיצוניות או שהצ'י במרידיאן המיוחד CHONG MAI עולה למעלה עוד יותר ומשפיע על הלב. מצב זה מהווה איום על ההריון והטיפול בו הכרחי.

טיפול בבעיות במהלך ההריון ברפואה הסינית


הרפואה הסינית מטפלת באמצעות דיקור, צמחי מרפא סינים, ותזונה במגוון עצום של בעיות ותסמינים הקשורים בהריון כמו כאבים אורטופדים, בחילות והקאות, יתר לחץ דם, סכרת הריון, היפוך עובר ועוד... עם זאת בזמן ההריון יש להזהר ולהמנע מטיפולים מסוימים שלא מתאימים לזמן הריון.

בחרתי להתמקד במאמר זה בהמלצות תזונתיות, שניתנות ליישום בבית ונגישות לכל אשה הרה.

התזונה בכל שלבי החיים מאוד מאוד חשובה, ובהריון החשיבות גדלה עוד יותר. בהכללה על אשה הרה לאכול אוכל מזין וקל לעיכול כמו עוף אורגני, דגים וביצים. יש להמנע מאוכל מתובל מידי, חריף ומטוגן. עליה לצרוך יותר פירות וירקות ולקראת סוף ההריון להמנע מאוכל מלוח מדי.



לסיום, מספר טיפים והוראות תזונתיות להריון:


1) כדאי לשמור על אכילה קלה במשך כל היום, ולפצל את האכילה ל-6 ארוחות קטנות.

כדאי לשמור על שעות אכילה קבועות, עדיפות לארוחות קטנות כל 2.5-3 שעות. מומלצות ארוחות חמות ומבושלות המקלות על העיכול. הפסקות ארוכות בין הארוחות יכולות להוביל לתחושת קבס.

2) כשנמצאים מחוץ לבית, כדאי להערך מראש ולדאוג שתמיד יהיה משהו קטן בתיק לאכול, למשל קופסה קטנה עם ירקות ופירות (המומלצים מבחינתי הם מלפפונים, גזרים, תפוחים ואגסים) או עם אגוזים ( שקדים, אגוזי מלך, פקאנים) ניתן להוסיף גם תמרים *}

3) למי שסובלת מבחילות מומלץ לשתות חליטות קרות של ג'ינג'ר לימון ודבש ומקל קינמון.

4) מומלץ לאכול מכל הירוקים (גם העלים) – כמו ברוקולי, מלפפונים, אדממה, שעועית ירוקה, חסה.

5) לסובלות מצרבות (שהגורם להן הוא חום בקיבה )כדאי להמנע מאכילת מאכלים המכילים שום, ג'ינג'ר, בצל טרי, או חצילים שנחשבים ברפואה הסינית למאכלים "חמים", או לצמצם את זמני האכילה לשעות הבוקר והצהריים המוקדמים. אם גם אז המאכלים גורמים לצרבות, אז להוריד לגמרי מהתפריט. בנוסף כדאי להמנע מאוכל, מטוגן, חריף, מאפים וקינוחים על בסיס בצקים וחטיפים וגם מקפה.

6) לנשים הסובלות מחוסר יכולת לאכול כמעט שום דבר, מומלץ לאכול מה שכן מסוגלות. אוכל של ילדים - אורז לבן, פסטה לבנה, עוף מכובס, תפוח אדמה בלי כלום, בטטות, מרק כתום, דייסת קוקו (דייסה מקרוביוטית, עוזרת לעצירות ולבחילות).

7) מומלץ להקפיא פירות בעונת הקיץ, ענבים, מנגו, פירות יער קפואים וכל פעם להוציא ולאכול.

8) ניתן ללעוס קרח, לסובלות מבחילות. ניתן וכדאי להכין תבניות קוביות קרח עם לימון.

9) ויטמין B-6 יחד עם ג'ינג'ר. ניתן לשים פרוסת ג'ינג'ר טריה מתחת ללשון, או לחלוט פיסה קטנה של ג'ינג'ר בתה.

10) ניתן להכין חליטה מ:

1 קליפת קלמנטינה מיובשת

3-5 פירות דומים ( פרי עץ השיזף) שלמים

15 גרם ג'ינג'ר

לבשל ב 500 מ"ל מים לבשל 10 דקות אחרי הרתיחה על אש קטנה. ולשתות במשך היום.

13 צפיות0 תגובות
bottom of page