top of page

שחלות פוליציסטיות טיפול ברפואה סינית ( דיקור, תזונה וצמחי מרפא סיניים)

עודכן: 21 בדצמ׳ 2023

מאת שיזף כהן מטפלת ברפואה סינית למשפחה


שחלות פוליציסטיות הן אחד הגורמים השכיחים ביותר להיעדר ווסת ולהפרעות ביוץ אצל נשים בגילאי הפריון. כ 5-10% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות.

שחלות פוליציסטיות הן שחלות מוגדלות, המלאות בזקיקים רבים קטנים המלאים בנוזל, באופן תקין בכל חודש מייצרות השחלות זקיקים , אשר רק אחד מהם מבשיל לגמרי בסביבות היום ה 12 למחזור מופרש הורמון הגופיף הצהוב ( LH ) וגורם לביצית לצאת מחוץ לזקיק ( ביוץ) ולהקלט בחצוצרה. בשחלות פוליציסטיות לא מתרחש תהליך הביוץ והזקיק הופך לציסטה .


התבטאות תסמונת השחלות הפוליציסטיות


שחלות פוליציסטיות, היעדר ביוץ או ביוץ מועט אשר משפיע על סדירות הווסת, מחזור לא סדיר, או אל ווסת ובעקבות אלו בעיות פריון.

ניתן לאבחן את התסמונת אם מתקיימים לפחות 2 מהמצבים הבאים:

1- דימום וסתי בתדירות נמוכה או היעדר ווסת, ישנן נשים שעל אף שיש להן מחזור סדיר בכל זאת לא מבייצות או שמקשות להכנס להריון.

2- הפרשת יתר של הורמוני מין זכריים (אנדרוגנים), רמות גבוהות של אינסולין תורמות לעלייה בייצור ההורמונים הזכריים, אשר עלולים לגרום לשיעור יתר ואקנה

3- שחלות פוליציסטיות בבדיקת אולטראסאונד, בעזרת בדיקה זו במעקב אחר הזקיקים ניתן גם לזהות היעדר ביוץ.

הסיבה לתסמונת השחלות הפוליציסטיות אינה ידועה, אך נראה כי קיים קשר לתנגודת אינסולין ועודף איסולין בדם. רמות גבוהות של אינסולין משפיעות על תפקוד השחלות, ההיפותלמוס ובלוטת יותרת המוח.

שחלות פוליציסטיות טיפול טבעי לפי הרפואה הסינית

ברפואה סינית לנשים ובטיפולי פוריות אנו רואים שלוש סיבות עיקריות

1- חוסר YANG של הכליות (SHEN) (לאיברים יש גם תפקוד YIN וגם תפקוד YANG, אתייחס כאן רק לתפקודים הרלוונטיים לנושא, ה YIN & YANG אלו שני הפכים שמשלימים זה את זו ה YIN מייצג את הנקבה, ירח, קור, חושך ותנועת הורדה כלפיי פנים ועוד. ה YANG מייצג את הזכר, שמש, חום, אור ותנועת הרמה מעלה וכלפיי חוץ ועוד. ) אחד מתפקודי הכליות הוא לשלוט במעברי המים ועל הנוזלים בפלג הגוף התחתון, חסר ב YANG הכליות יכול להתבטא בהשתנת יתר או באגירת נוזלים ( ציסטות למשל).

הביטוי יהיה תחושת קור בגוף או אזורים קרים במגע ( למשל תחושה שבטן תחתונה קרה כשנוגעים בה), צואה רכה או עצירות, פנים חיוורות, נפיחות ובצקות ברגליים ובקרסוליים וכאב גב תחתון, בעיות פוריות ועוד...

הטיפול יהיה בעזרת דיקור סיני התאמה תזונתית והתאמת פורמולת צמחים סיניים.

2- חולשת מערכת העיכול (PI), והצטברות לחות בפלג גוף תחתון- מערכת העיכול ( PI) אחראית מבחינה סינית על טרנספורמציה וטרנספורטציה של מזון ונוזלים בגוף ( מטבוליזים ושינוע נוזלים) ההתתבטאות יכולה להיות תשישות ותחושת כבדות בגוף, נפיחות בטנית ובעיקר לאחר אכילה, בחילות, יציאות רכות עד שילשולים, הפרשות ואגינליות, עודף משקל ועוד...

הטיפול יהיה התאמת תזונה, דיקור וצמחי מרפא סיניים ובנוסף הנחייה לפעילות גופנית מתונה ( למשל הליכה בחוף הים )

3- תקיעות של אנרגיית הכבד (GAN) ותקיעות דם וחום- אנרגית הכבד אחראית לויסות זרימת הדם בצורה חופשית בגוף, וכן קשור לדימום הויסתי ( המחזור החודשי). הביטוי יהיה התכווצויות שרירים וכאבים בגוף, נטייה לעצירויות, אקנה, יובש בפה, בחילות והקאות, כאבים ברום הבטן, עצבנות, עצבות, תסמונת קדם ויסתית, כאבי מחזור, מחזור לא סדיר, אל ווסת.

בשחלות פוליציסטיות הטיפול הטבעי כולל דיקור סיני, פורמולת צמחי מרפא סיניים ותזונה נכונה, והנחייה לפעילות גופנית מתאימה ועוד..


שחלות פוליציסטיות טיפול טבעי תזונה מומלצת

ישנה חשיבות עצומה לתזונה בעלת ערך גליקמי נמוך


מזונות מומלצים:

אבוקדו, זיתים, אגוזים וזרעים

אורז בסמטי, קינואה, אמרנט, כוסמת

בשר, דגים, עוף וביצים (ללא אנטיביוטיקה, הורמונים ואורגניים במידת האפשר)

ירקות כמה שרוצים

מעט פירות


מזונות שרצוי להמנע מצריכתם:

סוכר לבן,

מוצרי חלב,

מוצרי חיטה ( רצוי להחליפם בשיפון, כוסמין)

תפו"א

לסיכום

בתסמונת שחלות פוליציסטיות הטיפול הטבעי ישלב דיקור תזונה וצמחי מרפא סיניים ולרוב יהיה בשילוב רפואה מערבית בכדי שאפשר יהיה לבצע מעקב, או כדי לקבל תמיכה תרופתית בעת הצורך. שינוי באורח החיים ( תזונה נכונה ופעילות גופנית) הם חלק מהטיפול

*** חשוב לבצע בדיקות תקופתיות בשחלות פוליציסטיות לצד הטיפול הטבעי, משום שבעקבות חוסר הביוץ לאורך זמן, רירית הרחם מגורה על ידי אסטרוגן בלבד, וכתוצאה יש שגשוג רב ברירית הרחם ומכך האפשרות לסרטן רירית הרחם.

33 צפיות0 תגובות
bottom of page